• هفت روز هفته 24 ساعته پاسخگو
  • ایران و تمام جهان
بستن

پرسش هایی پیرامون مفاهیم کلی سایت

شاید شما هم همانند خیلی از افراد به تعداد خیلی زیاد اسم ” وبسایت ” به گوشتون خورده باشه اما به صورت دقیق ندونید وبسایت اینترنتی چیست  یا انواع اون کدومند .

در این مقاله سعی خودمون رو کرده ایم تا به بعضی از رایج ترین سوالات در این زمینه به شکلی کانل و در عین حال خلاصه وار رسیدگی کنیم ؛

با در میون گذاشتن سوال خودتون با ما در نظرات همین پست ما رو در کامل کردن این آرشیو سوالات یاری کنید .

 

با کلیک کردن روی هر سوال توضیحات سوال رو ببینید :)

یک وب سایت اینترنتی ، محیطی آنلاین است که اطلاعات و محتوای خود را ذیل یک دامنه  خاص سامان دهی کرده و یا تحت آن دامنه ، خدمات و محصولاتی را ارائه می نماید. یک سایت ، به عنوان یک واحد اطلاعاتی مستقل شناخته می شود. محتوای یک وب سایت اینترنتی می تواند متن ، عکس ، صوت ، تصویر ، فایل و یا سایر انواع داده باشد. هر وب سایت اینترنتی بر روی یک وب سرور ، راه اندازی می گردد. معمولا وب سایت های اینترنتی در یک موضوع خاص یا زمینه محدود فعالیت می کنند و به همان زمینه نیز شناخته می شوند. امروزه وب سایت های اینترنتی ، جایگزین سایر شیوه های اطلاع رسانی از قبیل کاتالوگ گردیده. از وب سایت های اینترنتی برای اهداف بسیار گسترده ای از قبیل اعتبارسازی ، تبلیغات اینترنتی ، درآمدزایی ، اطلاع رسانی و … استفاده می گردد.

وب ، به فضای آنلاین متشکل از میلیون ها ، بلکه میلیاردها سایت اینترنتی گفته می شود. در واقع به مجموعه سایت های اینترنتی مختلف ، که در سراسر دنیا و به زبان های گوناگون و به منظور ساماندهی موضوعات و خدمات مختلف ساماندهی شده اند ، وب گفته می شود. وب بستری از به هم پیوستن شبکه های کامپیوتری مختلف به منظور به اشتراک گذاری محتوا می باشد ، اما سایت ، یکی از واحدهای کوچک تشکیل دهنده این رسانه جهانی است. در حقیقت ، به بستر یا رسانه ای که وب سایت های اینترنتی بر روی آن قرار گرفته اند وب گفته می شود. در مقام مثل : سایت های اینترنتی ، مانند شبکه های تلویزیونی مختلف می باشند ، در حالی که وب ، همانند صدا و سیما یا ماهواره هاست که تعداد زیادی شبکه را همزمان پخش و منتشر می نماید.

وب سایت اینترنتی ، در واقع جنبه مجازی شما محسوب می شود. این بدین معناست که اگر شما می خواهید در دنیای مجازی ، وجود و حضور داشته باشید ، صرفا یک راهکار خواهید داشت و آن نیز بهره مندی از یک وب سایت اینترنتی است. چرا که آمارهای مختلف ، نشان می دهد ، هر روزه سهم حضور انسان ها در دنیای مجازی فزونی یافته و از سهم دنیای فیزیکی کاسته می شود. بنابراین ، حضور سریعتر شما در دنیای مجازی به معنای سابقه و تجربه شما بوده و آشنایی بیشتر شما با قواعد زندگی در دنیای مجازی را موجب می گردد. جدای از این موضوع ، وب سایت های اینترنتی از جنبه های مختلف ، کاربردی و لازم هستند. هم از جنبه تبلیغ و برندسازی ، هم از جهت درآمدزایی و افزایش درآمد ، هم از جنبه معرفی و اطلاع رسانی جزء ملزومات زندگی امروزی محسوب می شوند.

هر وب سایت اینترنتی بر روی یک دامنه راه اندازی می شود ، اما وب سایت ، هم معنی دامنه نیست! در واقع دامنه نام یک وب سایت اینترنتی است و به این نام نیز شناخته می شود ، به عنوان مثال ، من به عنوان نویسنده این متن دارای یک نام منحصر به فرد هستم (امین) که من را از سایر افراد جامعه متمایز می کند ، اما همه وجود من خلاصه در این نام نمی شود و جنبه های زیاد دیگری از وجود من ، مانند شخصیت ، خلقیات ، چهره ظاهری و … هستند که کلیت وجود من را شکل می دهند ، ولی به وسیله نام من توصیف نمی شوند. به هر حال نام یک وب سایت اینترنتی نیز که دامنه یا دامین نامیده می شود ، صرفا یکی از جنبه های یک وب سایت اینترنتی است.  اما یک سایت ، از جنبه های زیاد دیگری همانند تمپلت گرافیکی ، کدهای برنامه نویسی ، پایگاه داده ، فایل های عکس و فیلم و … تشکیل شده است.

سایت های اینترنتی تا کنون در 3 نسل ، طبقه بندی شده اند. اولین نسل از وب سایت های اینترنتی ، سایت های وب یا وب 1 هستند. این وب سایت ها معمولا یکطرفه هتند و صرفا اطلاعات سایت توسط تعداد محدودی مدیر ، تامین شده و توسط بازدیدکنندگام مشاهده می شوند. پس از این نسل از وب سایت های اینترنتی ، وب 2 ، بروز و ظهور کرد. وب 2 یا وب مشارکتی ، در واقع نسلی از وب محسوب می شود که اطلاع رسانی را از یک روند یکطرفه به یک حرکت مشارکتی تبدیل نمود. این بدان معناست که محتوای سایت توسط کلیه کاربران و بازدیدکنندگان تامین شده و خود کاربران سایت نیز سهم موثری در تولید و ساماندهی محتوای سایت خواهد داشت. وب 2 از نظر فنی نیز با آژاکس یا رفرش لس شدن وب سایت ها شناخته می شود به شکلی که بدون نیاز به بارگذاری صفحات جدید ، صرفا بخشهایی از صفحه که تغیر کرده اند بارگذاری خواهند شد. این به معنی افزایش بالای سرعت بارگذاری و لود صفحات یک وب سایت اینترنتی می باشد. وب 3 یا وب معنایی ، به وب سایت های هوشمندی گفته می شود که محتوا و مخاطبین خود را شناخته و بر اساس هوش مصنوعی و مکانیزم های داده کاوی بکار رفته در نرم افزار ، تصمیم گیری کرده و محتوای خود را متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب نمایش می دهد. وب سایت های نسل 3 ، به دلیل پیچیدگی زیاد فنی ، هم اکنون تعداد کمی از سایت های تحت وب را شامل می شود.

وب سایت های اینترنتی را می توان از جهات مختلف طیقه بندی کرد. از جنبه کارکرد کلی سایت می توان سایت ها را به دسته های : وب سایت های اطلاع رسانی ، وب سایت های تجارت الکترونیک ، وب سایت های فروشگاهی ، وب سایت های کاربردی ، وب سایت های تفریحی ، وب سایت های شبکه اجتماعی ، وب سایت های علمی و … دسته بندی نمود ولی سایت ها را می توان از جنبه های فنی نیز طبقه بندی کرد ، مانند سایت های دینامیک ، سایت های استاتیک و … ، همچنین یک سایت اینترنتی را می توان از لحاظ نسل نیز دسته بندی کرد ، مثلا سایت های وب یا وب 1 ، سایت های وب 2 و یا وب سایت های وب 3 ، البته سایت های اینترنتی ، از جوانب دیگری نیز قابل تقسیم بندی هستند ، اما کمتر به این دسته ها شناخته می شوند!

سایت های اینترنتی از لحاظ روش طراحی ، به دو دسته طراحی سایت استاتیک و طراحی سایت داینامیک تقسیم بندی می شوند. طراحی سایت استاتیک به معنای طراحی سایت به شکلی است که بعدها اطلاعات سایت ، توسط خود مدیر قابل تغییر نباشد. در واقع ، در اینگونه از وب سایت ها ، هرگونه تغییر ، وابسته به شرکت طراح می باشد ، اما در سایت های داینامیک ، تغییرات توسط مدیر سایت و بدون نیاز به داشتن دانش عمیق فنی انجام پذیر است. کلا طراحی سایت های استاتیک ، منسوخ شده و هم اکنون تنها برای سایت هایی استفاده می شود که بعهدها اطلاعات آن هیچ تغییری نخواهد کرد ، به عنوان نمونه سایت مربوط به یک فیلم سینمایی ، بعدها نیازی به تغییر اطلاعات نداشته و می توان به شیوه استاتیک طراحی کرد. اما در کل طراحی سایت استاتیک ، هیچ برتری محسوسی بر طراحی سایت دینامیک ندارد. سابق بر این ، می توان قیمت ارزان سایت های استاتیک را دلیل ارجحیت آن بر سایت های داینامیک دانست ولی با بروز و ظهور سیستم های مدیریت محتوا ، این خصیصه یا برتری سایت های استاتیک نیز از میان رفت.

سایت های اینترنتی استاتیک به لحاظ فنی و طریقه اجرا به دو دسته تقسیم بندی می شوند ، یکی طراحی سایت های HTML و دیگری طراحی وب سایت های فول فلش. در سایت های اچ تی ام ال ، تمامی آبجکت ها بر بستر فایل های HTML انجام می شوند و در واقع ، همانند فایل های مایکروسافت وورد ، طراح سایت استاتیک ، فایل های اچ تی ام ال سایت را ، تک تک طراحی و بر روی سرور بارگذاری خواهد نمود. اما در شیوه طراحی سایت استاتیک به روش فول فلش ، داستان متفاوت است ، در این شیوه ، یک گرافیست مسلط به فلش ، سایت شما را با جلوه های بصری زیبا طراحی و پیاده سازی می کند به شکلی که تمامی آبجکت ها در قالب فایل فلش لود می شود.

سایت های فول فلش ، علیرغم طراحی بسیار زیبا و کاربر پسندشان ، از دو لحاظ ایراد دارند ، یکی کندی و سنگینی سایت و دیر لود شدن آن به ویژه در اتصال های اینترنتی کند ، مانند دیال آپ و دیگری عدم کسب رتبه بالا در موتورهای جستجوگر. دلیل آن نیز این است که موتورهای جستجو مانند گوگل نمی توانند محتویات فایل های فلش را خوانده و متوجه شوند. بنابراین سایت های طراحی شده به شیوه فول فلش ، معمولا از جذب بازدیدکننده از کانال موتور جستجو و کسب رتبه بالا در سرچ انجین ها مانند گوگل محروم هستند. اما بزرگترین حسن شان زیبایی بصری و جذابیت آنها خواهد بود. اینگونه وب سایت ها برای سایت های پرزنت که صرفا قرار است در جلسات خاصی و در مقابل مدیران بارگذاری شود ، سایت های مطلوبی هستند.

سایت های استاتیک به شکل کلی ، دارای 2 حسن هستند ، یکی هزینه نسبتا کمتر آنها نسبت به سایت های داینامیک و دیگری نیز امکان تغییر تم کلیت صفحات سایت ، در صفحات داخلی.  به عبارت دیگر ، سایت های استاتیک به این دلیل که تک تک صفحات شان جداگانه طراحی می شوند ، این قابلیت را به طراحان می دهد که دیزاین هر یک از صفحات داخلی را متناسب با خودش طراحی و پیاده سازی نمایند. از طرف دیگر نیز به این دلیل که برای طراحی سایت های استاتیک نیاز به برنامه نویس حرفه ای نیست و صرفا یک اچ تی ام ال کار نیز می تواند اینگونه سایت ها را پیاده سازی نماید ، بنابراین هزینه طراحی آن نیز کمتر از سایت های داینامیک است. اما از این دو حسن که بگذریم ، تمامی موارد دیگر عیب محسوب می شود. برخی از این معایب عبارتند از :

  • عدم امکان به روزرسانی مطالب توسط مدیر سایت و وابستگی صاحبان سایت ، به شرکت طراح برای اعمال جزییترین تغییرات
  • به دلیل ثابت و بی تغییر و یا به عبارت بهتر ، آپدیت نشدن مطالب سایت ، معمولا سایت های استاتیک رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب نمی کنند.
  • سایت های استاتیک ، به شکل طبیعی هزینه های اولیه کمتر و هزینه های نگهداری بیشتری دارند. در واقع سایت داینامیک بعهدها توسط خود شما به روز شده و اگرچه ممکن است در مراحل ابتدایی ، هزینه بیشتری نسبت به سایت های استاتیک می طلبد ، اما بعهدها نیاز به پرداخت های جداگانه بعدی به شرکت طراح نبوده و تمامی تغییرات توسط خود شما قابل انجام خواهد بود.
  • سایت های استاتیک ، دیگر امروزه مطلوب کاربران نیستند و کاربران با سایت هایی که نمی توانند مطالب خود را به مدیرانش منعکس کنند و در آن سهیم باشند ، ارتباط برقرار نمی کنند.
  • با توجه به رشد سریع وب و اینترنت و افزوده شدن قابلیت های جدید و افزایش سطح انتظار کاربران ، معمولا سایت های استاتیک پس از گذشت یکی دو سال از زمان طراحی نیاز به بازطراحی خواهند داشت. در حالی که سایت های داینامیک معمولا بعهدها توسط خود مدیر ، با نیاز روز بازار متناسب خواهد شد و اگر صحیح برنامه نویسی شده باشد ، مدیر سایت می تواند مطمئن باشد که همیشه سایتی به روز دارد که هم از نظر محتوا و هم از لحاظ قابلیت ، می تواند نیازهای کاربرانش را تامین کند.

وب سایت های داینامیک از دو نوع کلی هستند ، یکی وب سایت های فلش داینامیک و دیگر وب سایت های مبتنی بر برنامه نویسی. در سایت های فلش داینامیک ، بستر نمایش اطلاعات سایت ، ادوب فلش می باشد و معمولا این وب سایت ها ، سنگین بوده و دیر بارگذاری می شوند و همچنین در موتورهای جستجوگر رتبه مناسبی کسب نمی کنند ، ولی در عوض زیبا و جذاب هستند. اما وب سایت های مبتنی بر برنامه نویسی ، زودتر بارگذاری شده و شانس کسب رتبه بالا در موتورهای جستجوگر را دارا هستند. اما به لحاظ کلی سایت های فلش داینامیک بیشتر برای سایت هایی که جنبه کاتالوگ معرفی محصول داشته و یا سایت های شخصی ، سایت های هنری و امثال آن مناسبترند و سایت های داینامیک برای پرتال های سازمانی ، سایت های خبری ، سایت معرفی شرکت ها و از این قبیل سایت ها مناسبترند.

سایت ها به لحاظ درآمدزایی نیز به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند ، یکی سایت هایی با درآمدزایی مستقیم و وب سایت های با درآمدزایی غیر مستقیماز وب. در وب سایت هایی که درآمد خود را به شکل مستقیم از وب در می آورند ، معمولا خدمات و محصولاتی به شکل آنلاین فروخته می شود و یا در ازای ارائه اطلاعاتی ، وجهی اخذ می شود. سایت هایی مانند فروشگاه های الکترونیک ، پرتال های بی تو بی و … از اینگونه وب سایت ها می باشند و صاحب سایت مستقیما از وب سایت خود کسب درآمد می کند. اما وب سایت های با درآمد غیر مستقیم ، معمولا وب سایت های معرفی شرکت ها و محصولات هستند که اگرچه ممکن است کسی مستقیما از روی خود سایت خرید انجام ندهد و یا خود سایت به تنهایی درآمدزا نباشد ولی به واسطه مشاهده سایت توسط افراد مختلف و یا کسب اعتبار از طریق وب سایت و امثال آن ، محصولات و خدمات شرکت فروخته شده و یا اینکه نمایندگی های فروش برای محصول یافت شود. در این صورت وب سایت به شکل غیر مستقیم در افزایش درآمد صاحبانش نقش ایفا می کند و اینگونه وب سایت های اینترنتی درآمدزایی غیر مستقیم را تضمین می کنند.

وب سایت های اطلاع رسانی به دو دسته درون سازمانی یا تحت اینترانت و پرتال های اطلاع رسانی سازمانی یا برون سازمانی یا اینترنتی تقسیم بندی می شوند. وب سایت درون سازمانی ، صرفا در شبکه داخلی سازمان دیده می شود و یا اگر در خارج از سازمان نیز به آن دسترسی وجود دارد ، بعد از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور اطلاعات را منتشر می کند. این پرتال ها میزبان اطلاعاتی از قبیل فیش حقوقی کارمنان ، نظرسنجی های درون سازمانی ، بخشنامه های داخلی ، اخبار و اطلاعیه های روابط عمومی ، پوشش تراکنش های بین همکاران و … برای کارمندان و کارکنان سازمان می باشند. اما وب سایت های اطلاع رسانی یا پرتال های سازمانی ، بیشتر نسبت به انتشار اطلاعات عمومی سازمان و اخبار و اطلاعیه های سازمان برای ارباب رجوع فعالیت می نمایند. اغلب من و شما عادت به مشاهده و کار با پرتال های برون سازمانی داریم و پرتال های اینترانت سازمان ها بیشتر از درون خود سازمان و تحت شبکه داخلی ایشان در دسترس می باشد.

وب سایت های اینترنتی از لحاظ تجاری نیز به سه دسته کلی تقسیم می شوند،  B2C ، B2B ، C2C. سایت های بی تو سی ، سایت هایی هستند که شرکت ها و تجار به مردم (Business-to-consumer) ارائه خدمات یا محصولات می نمایند. در این نوع از سایت ها ، شرکت ها محصولات یا خدمات خود را برای عرضه مستقیم به مصرف کننده ، در معرض فروش قرار می دهند. دسته دیگر از سایت ها B2B ها هستند که شرکت ها و تجار ، محصولات شان را بین یکدیگر مراوده می نمایند (Business-to- Business) ، در اینگونه از سایت های اینترنتی ، یک شرکت ، کارخانه یا تاجر اعلام می نماید ، من این محصولات و خدمات را ارائه می نمایم و به این محصولات و خدمات نیاز دارم. یک شرکت یا کارخانه دیگر نیز همین را بیان می نماید و سیستم ، محصولات یکی از ایشان را که نیاز دیگری است ، به هر دو نفر اطلاع ی دهد. در نظر بگیرید که یک کارخانه تولید نوشابه به مقدار زیادی شکر نیازمند است ، این نیاز خود را بیان نموده و سیستم بی تو بی به تمامی عرضه کنندگان شکر ، این موضوع را اطلاع رسانی خواهد کرد. دسته دیگر از سایت ها نیز سایت های سی تو سی هستند (consumer-to- consumer) که افرد اشیاء و اقلامی را که متعلق به خودشان است ، به شکل نو (تولید دستی خودشان ، مانند صنایع دستی) و یا دست دوم (مانند گوشی موبایل دست دوم) ، برای فروش ، عرضه می کنند. در این شرایط ، سایر افراد قیمت های پیشنهادی خود را بیان کرده و بر سر خرید توافق می کنند.

سایت های کاربردی بینهایت زیادی در وب وجود دارند ، اما صرفا چند نمونه از آن را بیان می کنم ، سایت های اطلاع رسانی سازمان ها و شرکت ها که به جای مراجعه حضوری می توان از آن ها دریافت اطلاعات نمود. سایت های برگزاری مناقصه و مزایده ، که لیست مناقصات و مزایدات را منتشر کرده و شرکت ها از طریق عضویت در آنها می توانند در مناقصات و مزایدات زیادی شرکت نمایند. سایت های ثبت نام اینترنتی دانشجویان ، که کار ثبت نام و دریافت مدارک ایشان را بسیار راحت نموده است. سایت های کاریابی برای برقراری ارتباط بین کارجو و کارآفرین و سایت های بانکی که کلیه خدمات بانک را به شکل آنلاین و غیر حضوری ارائه می نمایند.

به سیستم های مدیریت محتوا یا نرم افزار مدیریت محتوا ، سی ام اس که فارسی CMS می باشد نیز گفته می شود ، همچنین برخی از افراد از این نرم افزارها به نرم افزار سایت ساز نیز یاد می کنند ، این واژه در زبان انگلیسی به Content Management System معروف است و به رسم مرسوم چشم آبی ها مخففی نیز برای آن درست شده که به آن ، CMS گفته می شود. البته به لحاظ فنی سیستم مدیریت محتوا با پرتال تفاوت های زیادی دارد ، ولی در ایران به اشتباه گهگاه این دو را معادل یکدیگر قرار داده و به آن ، پرتال یا پورتال نیز گفته می شود.

نه ، هرگونه نرم افزاری که میزبان اطلاعاتی است که بعدها می توان از آن پرس و جو انجام داد و اطلاعات را واکشی نمود ، به شکلی سیستم مدیریت محتوا محسوب می شود ، اما سیستم مدیریت محتوا امروزه از یک عبارت مفهومی به یک واژه شناخته شده تبدیل شده و تکرار استفاده از آن برای سیستم های مورد استفاده برای راه اندازی وب سایت های اینترنتی ، موجب شده که به محض به کار بردن این واژه ، سیستم های مرتبط با وب سایت های اینترنتی در ذهن تداعی شود.

پرتال یا پورتال ، در واقع همانگونه که از نامش پیداست ، درگاه ورودی یک سازمان یا تجارت محسوب می شود. البته خود عبارت پورتال نیز به معانی زیادی به کار می رود ، مثلا وب سایت هایی که مانند یاهو میزبان اطلاعات بسیار زیادی در درون خود می باشند و در زمین های مختلف اقدام به انتشار محتوا نموده اند. اما در ایران معمولا به سایت های سازمانی که یک نوع یکپارچگی بین سیستم های مختلف سازمان را فراهم آورده است ، پرتال می گویند. در پورتال های سازمانی ، معمولا دینابیس نرم افزارهای درون سازمانی با پرتال داخلی یا سایت اطلاع رسانی سازمان مرتبط شده و تمامی پرس و جوهایی که مدیران قصد در اختیار قرار دادن آن را دارند ، پس از کسب مجوز (مثلا با لاگین) ،  در اختیار افراد قرار می گیرد. به عنوان نمونه چنانچه فردی در سایت ، یک فرم را پر نماید ، بلافاصله اطلاعات آن در دیتابیس مورد نظر در سازمان ثبت شده و نرم افزار مربوطه عملیات درون سازمانی را آغاز می کند. اما سیستم مدیریت محتوا فاقد اینگونه از قابلیت هاست و صرفا برای راه اندازی سایت های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. البته نرم افزار داده ورزان، ابتدا یک سیستم مدیریت محتوا بود ، اما با افزوده شدن قابلیت هایی از قبیل ارتباط با پایگاه داده سازمانی ، ارتباط با وب سرویس های مختلف ، فرمساز و گزارش ساز پیشرفته با قابلیت ارائه نمودار و درج در پایگاه های داده سازمانی ، کوئری ساز ، فیلد ساز ، قابلیت ساز و … ، به نرم افزار پرتال مبدل گردید.

سایت ساز ، همان عبارت غیر تخصصی و عامیانه سیستم مدیریت محتواست. در واقع بین این دو تفاوت خاصی وجود ندارد و معمولا افراد فنی ، این نرم افزار را ، به نام سیستم مدیریت محتوا ، که برگرفته از Content management system (معادل انگلیسی این واژه) می باشد می شناسند و سایر افراد ، این نرم افزار را به نام سایت ساز صدا می کنند. البته برخی از شرکت ها مدعی این هستند که سایت ساز ، یک ویزارد راه اندازی اتوماتیک سایت نیز در اختیار کاربر قرار می دهد ولی سیستم مدیریت محتوا اینگونه نیست. اما این تعریف ، در ذات این دو تفاوتی ایجاد نمی کند و بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا نیز دارای این ویزارد هستند.

اگر سوال شما در بین موارد گفته شده پیدا نشد از طریق فرم ارسال نظرات همین پست یا از طریق راه های ارتباطی ما سوال خودتون رو بپرسید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *